Bude opravdu Nová Karolina centrem života v Ostravě?

V sedmdesátých letech 20. století došlo k demolici Žofiiny hutě a dolu Karolina v centru a následně proběhla asanace půdy. Oblast Karolina se vyprázdnila a hledalo se její nové využití. Koncem roku 1998 byla vyhlášena mezinárodní veřejná urbanisticko-architektonická soutěž. V roce 2000 porota ocenila sedm návrhů z celkového počtu 90 přihlášených soutěžních návrhů. Tehdy vyhrál tým polských architektů a vítězná urbanistická koncepce byla zapracována i do územního plánu.

Bude opravdu Nová Karolina centrem života v Ostravě?

Bude opravdu Nová Karolina centrem života v Ostravě?

Přestože vyhrál nejlepší návrh s vizí do budoucnosti, šitý přímo na míru pro potřeby oživení našeho města, od nezávislých architektů a urbanistů, tak následně na to bylo rozhodnuto, že město dále podle projektu polských architektů postupovat nebude. Na konci roku 2005 byla na využití území Karoliny vypsána nová soutěž, tentokrát developerská. Do soutěže na zástavbu lukrativních pozemků v centru Ostravy se přihlásilo celkem pět zájemců. V červnu 2006 byl vybrán jako nejlepší urbanisticko-architektonický návrh projekt společnosti Multi Development.

Součástí tehdejšího nového návrhu Karoliny byly kancelářské prostory a nové obchodně-zábavní centrum, ale i byty. Zástavba Nové Karoliny byla rozčleněna na etapy a paradoxně první etapou výstavby byla zahájena stavba velké nákupní galerie. Doufejme, že budou následovat i ostatní etapy.

Výše uvedené informace jsou souhrnem událostí, které jste se mohli dozvědět v médiích za posledních deset let. Ale o čem se většinou nepíše, je…

ARCHITEKT REM KOOLHAAS

Média nám oznamovala, že máme toho nejlepšího developera a na projektování první etapy stavby Karoliny se podílí přední světový architekt Rem Koolhaas.

Šéfredaktor Osama Okamura na večeru architektonického časopisu Era 21 v klubu Fiducia však sdělil, že pro přípravu únorového ostravského čísla Ery 21 zjistil od samotného developera Multi Development, že místo Rema Koolhaase z architektonické kanceláře O.M.A. na projektu obchodního centra na Karolině pracují zcela jiní projektanti a to T+T Design z Holandska.

Architektonická kancelář O.M.A. pracovala na vytvoření konceptu pouze na začátku a původní návrh Karoliny Rema Koolhaase byl značně změněn. Není proto divu, že v současné době samotný architekt zásadně nesouhlasí se spojováním jeho jména či názvu jeho kanceláře s projektem Karoliny v Ostravě.

URBANISMUS

Při takové gigantické stavbě je velmi důležitá urbanistická koncepce, kterou jsou myšleny širší vztahy, životaschopnost města a souvislosti s okolím, na něž by se ani při stavbě Karoliny nemělo zapomínat. Samotné vedení města Ostravy je tím, kdo měl mít snahu společně s investorem tuto přesnou koncepci dodržet a přesně zrealizovat. Bez dodržení urbanistické koncepce to dost dobře nelze. Architekt totiž neumí zázraky a ani nedokáže zachránit to, když mu dá investor špatné zadání a není možné mu to rozmluvit. Základem je dobrý investor, protože ten dokáže i s „obyčejným“ architektem postavit kvalitní dům. Vždyť starou Prahu nepostavil žádný architekt, ale přece sám panovník! Nejlepší investor je ten, který umí svůj sen zrealizovat.

Velkým vzorem je stavba holandského města Almere, kde se jednalo o velmi podobnou dostavbu městského centra – stejně jako v případě stavby ostravské Karoliny. Můžeme pouze závidět občanům tohoto města, že nově zastavěná část města Almere přímo splynula se životem původního města a je hojně navštěvována turisty. Nejenom, že zde využili ty nejlepší urbanisty a architekty, ale hlavně vedení města Almere mělo myšlenku, které pevně věřilo, a udělalo vše proto, aby ji uvedlo v život.

DEVELOPEŘI

Za řešení Karoliny takové, jaké je, nemohou ani developeři. Developeři zde dělají pouze svoji práci, tak jak umějí nejlépe. Oni nevnímají město jako celek, pouze dělají to, co jim okolí umožní. Kdysi jeden zástupce developera prohlásil: „Stanovte nám podmínky a my je dodržíme.“ Problém ovšem je, že jim město Ostrava své podmínky – na rozdíl od holandského města Almere – pořádně nestanovilo.

Na webových stránkách samotného developera můžeme s většinou uvedených informací souhlasit a konstatovat, že tak by to mělo být. Je to však přesně to, co se v centru Ostravy doopravdy nyní realizuje?

Dále podle zpřístupněných půdorysných plánů na webu zjistíme, že na údajném budovaném „náměstí“ není kostel ani divadlo, ale velké obchodní centrum. Náměstí navíc není dostatečně prostorově vymezeno ze všech stran do tvarů, které většinou tvoří náměstí náměstím. Profil ulic a hustota plánované zástavby na stávající ostravské centrum navazuje minimálně a podle informací o tomto projektu zde žádné ulice a náměstí ani nejsou. Hlavně ale, že nové ulice a náměstí na Karolině má magistrát pojmenovány již nyní.

Na webových vizualizacích vidíme nadčasovou architekturu, ale jsou to bohužel pouze vizualizace. Pokud nebudou u stavby Karoliny brány v potaz urbanistické vztahy a souvislosti, tak může zůstat v budoucnu jenom u zidealizovaných obrázků plných lidí procházejících se kolem nových staveb.

Myslíte si, že Karolina po svém dostavění bude opravdu tepající a plná života, tak jako tomu je na obrázcích? Co když ti lidé vůbec nebudou venku, ale pouze přijedou autem do podzemního parkoviště nového nákupního centra, nakoupí a zase odjedou? Co bude s Karolinou odpoledne a večer, když všichni z kanceláří odjedou? Bude nové centrum žít? A pokud ne, kdo za to ponese odpovědnost?

                                                                                                                                 red

  1. Autor: Joe Dirt

    8.10.2010 - 16.58

    Koncepce Nové Karoliny se mi již od samotného počátku nelíbí, myslím si, že obchodních center je po Ostravě už dost, nových bytů i kancelářských prostor vyrostlo v poslední době také mnoho a většina z nich je neobsazená, tak proč ještě stavět další? Podle mě Ostravě chybí nějaké zábavní centrum, které by přitáhlo a lákalo lidi z celého kraje, např. takový krytý aquapark s celoročním využitím, ne typu „Čapkárna“, ale skutečně aquapark světového formátu…

  2. Autor: Jan Becher

    8.10.2010 - 18.56

    Souhlasím. Ostravě toho chybí mnohem víc. Především však vize a koncepce. A představitelé města, kterým jde o jiné věci, než o vlastní prospěch.

  3. Autor: Jan Pavlas

    9.10.2010 - 10.41

    On to nemusí být zrovna Aquapark, i když to je také hezká myšlenka. Já si na místě Karolíny dovedu krásně představit takové zábavní centrum, jako je třeba Prater ve Vídni. To je to co tady chybí, zábava pro lidi, a pro inspiraci to Rakousko není zase tak daleko. A proč by z Bělského lesa nemohl být nový Central Park jako v NY ? Proč v Londýně mohou lidé spát v krásných parcích v centru města a nikdo je neokrade nebo nepokálí pes ? Někdy si případám jako ve snu co od tzv. hrdých ostraváků (pozor NE Ostravaku :P ) slyším. A nejvíce se to projevilo po vyhlášení EHMK 2015. Nevím jak vy z Ostravaka, ale já si připadal neskutečně trapně, když jsem viděl, jak na Masarykáči všichni hýkali a pokyvovali, když jim Kajnar vysvětloval, že vlastně v tom má prsty nepřející praha, ale nás že to nezlomí, že budou pokračovat v dobré práci (Otázka zní v jaké dobré práci ??). Osobně jsem poté zažil několik hádek s mými přáteli a známými kteří nebyli, pod masáži pánů z radnice, schopni pochopit, proč naší Ostravu kritizuju a jak si to vůbuc můžu dovolit ?? Moje argumenty typu špatné chodníky, cesty, školy, ovzduší, nefungující centrum, ohyzdný beton na karolíně atd. byly bez milosti odpálkovány slovy, že o tomhle přece není kultura města, že kultura je o umění a divadlech a festivalech (asi měli na mysli Léto !!! :) )). Totéž se člověk mohl prakticky dočíst na jakémkoliv fóru, kam se frustrovaní Ostraváci chodili vybrečet. Tehdy jsem se přesvědčil, že ač Ostravu miluju, tak její obyvatelé jsou asi opravdu z velké většiny naprostí omezenci bez jakéhokoliv rozhledu, jakéhokoliv přesahu, fantazie, otevřenosti k novým myšlenkám a snaze něco změnit. A vaše hnutí je první a zatím jedinné, které říká přesně to, co jsem si já myslel už dlouho, i když, bohužel, říkat takové věci mezi Ostraváky se rovná sebevraždě „ukamenováním“ lahvemi od Ostravaru :/ Doufám, že naše spoluobčany jednou přesvědčíme, že Naše názory jsou pro Ostravu ty správné.

  4. Autor: Ferdinand

    9.10.2010 - 22.06

    V podstatě to v jedné větě vyjádřil pan knihkupec Becher. Nadřadit zájmy všech nad zájmy své se zatím nepodařilo téměř nikomu – v naší ostravské gubernii aspoň takový příklad neznám. V nejlepším případě zastupitelé neškodili. Celá soutěž O-HMEK byla postavena na momentálních, nesoudělných nápadech, často se prezentovalo cosi, co se muselo udělat tak jako tak jako „počin“, upředňostňovaly se nápady „na jedno použití“ a to ještě s občas pofiderní kvalitou.(„Pyramida“)
    Největší kulturní instituce v městě začíná pro nedostatky ve financování a řízení upadat a je to vskutku smutný pohled. Je třeba konat a zastavit úpadek. Toho, kdo mě přesvědčí o tom, že by to uměl a chtěl udělat, odměním křížkem.
    (Na volebním lístku.)

  5. Autor: František Dobrota

    11.10.2010 - 15.14

    Mrzí mne, že mi to děláte těžké, myslím to rozhodování zda vám dát hlas.
    1) první úlet je v reklamním sloganu, že budete zadávat veřejné zakázky převážně společnostem z Ostravska. Je to neuskutečnitelné a dokonce protizákonné!
    2) žasnu nad vaší nevědomostí, jakým způsobem si představujete klást podmínky investorovi, který investuje do projektu nemalé prostředky. Navíc si myslím, že Ostrava koncepci má!
    3) V dnešní době nemyslíte vážně investovat do předem ztrátového podniku, jako je Aquapark .
    Měl jsem v tom jasno, ale nyní zvažuji, jestli volit něco neověřeného a neznámého nebo volit osvědčené (byť špatné, ale třeba rozhodně menší zlo).

  6. Autor: Mgr. Petr Kausta

    12.10.2010 - 22.49

    Vážený pane Dobroto,

    jsem kandidátem politického hnutí Ostravák pro volby do zastupitelstva Statutárního města Ostrava a do zastupitelstva MOaP. Stejně jako Vy, čtu časopis a webové stránky časopisu Ostravak. Byl jsem také redakcí časopisu požádán o některé komentáře k některým tématům, viz časopis č.VII. Proto jsem si přečetl i Váš komentář ke článku „Bude opravdu Nová Karolina centrem života v Ostravě?“

    Rozhodně jsem velmi rád, že se zamýšlíte nad tím, zda našemu hnutí Ostravak dáte svůj hlas či nikoli. Souhlasím s Vámi, že rozhodnutí, komu by bylo dobré a zodpovědné dát svůj hlas ve volbách, je složité. Zejména je tomu tak v komunálních volbách, kdy má občan větší možnost ovlivnit svůj každodenní život. Uvádíte, že jste měl jasno v tom koho budete volit, avšak nyní zvažujete, jestli volit něco neověřeného a neznámého nebo volit osvědčené (byť špatné, ale třeba rozhodně menší zlo). Z Vaší odpovědi je zřejmé, že současné vedení města vnímáte jako špatné. Není mi proto jasné, proč máte, z dosud neznámého a neověřeného, větší obavu. Snad to nebude jen pro ty tři body ve Vašem komentáři. Abych rozptýlil Vaše obavy z neznámého a obrátil Vás na naši „stranu“, pokusím se Vám odpovědět.

    Předně bych chtěl uvést na pravou míru skutečnost, že časopis Ostravak a politické hnutí Ostravak jsou zcela odlišné a samostatné subjekty. Váš komentář k výše zmíněnému článku na webové stránce časopisu Ostravak se spíše týká našeho politického hnutí Ostravak, a proto jsem se rozhodl Vám touto cestou odpovědět.

    Pokud se jedná o zadávání veřejných zakázek, pak tuto oblast řeší zákon č. 401/2000 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Pokusím se náš záměr při řešení zadávání veřejných zakázek blíže upřesnit.

    Uvedený zákon, mimo jiné, umožňuje v části třetí tzv. „Jiné způsoby zadávání veřejných zakázek“ dle ust. § 49 zadat výzvu více zájemcům o veřejnou zakázku k podání nabídky (zadavatel může uzavřít smlouvu na podkladě písemné výzvy učiněné nejméně pěti zájemcům), nebo dle ust. § 49a zjednodušené zadání (zadavatel je povinen vyžádat si před zadáním veřejné zakázky nabídky nejméně od tří zájemců, pokud je již nemá k dispozici), případně dle ust. § 49b veřejnou zakázku malého rozsahu (U veřejných zakázek do výše budoucího peněžitého závazku 500 000 Kč bez daně z přidané hodnoty může zadavatel rozhodnout o přímém zadání veřejné zakázky za cenu obvyklou v místě plnění. Při rozhodnutí o tomto způsobu zadání veřejné zakázky je povinen vycházet z informací o trhu a svých zkušeností).

    Z uvedeného je zřejmé, že ze zákona je možno zadávat určitému konkrétnímu okruhu osob veřejnou zakázku, bez toho, aby byl jakkoliv porušen zákon. U těchto zakázek bychom chtěli využít potenciál firem v našem regionu a současně tak podpořit jednak podnikání místních firem a zaměstnanost.

    Pokud se jedná o Váš úžas nad naší údajnou nevědomostí a způsobem jakým si představujeme klást podmínky investorovi, který investuje do projektu nemalé prostředky, s tím, že dle Vašeho názoru Ostrava koncepci má. Jsem tolerantní člověk, a proto respektuji Váš názor mít jiný názor. Naopak považuji za demokratické, aby i ten druhý respektoval mé právo na odlišný názor. Rozhodně nechceme vnucovat žádnému investorovi jakým způsobem a kam má své prostředky investovat. Z dikce uvedeného zákona je nezadatelným právem města jako zadavatele veřejné zakázky určit podmínky veřejné zakázky, které musí zájemce či uchazeč o veřejnou zakázku splnit.

    Pokud se jedná o koncepci města, pak si s Vámi dovolím zásadně nesouhlasit. Pokud lze vůbec o nějaké koncepci města, respektive jejího vedení mluvit, pak je to koncepce betonového města bez stromů, koncepce města smogu s neřešenými emisemi a imisemi, koncepce města s neprůhledným hospodařením, koncepce města s arogancí vůči občanům, koncepce města s klientelismem a korupcí, koncepce města s ……. Ve výčtu bych mohl pokračovat ještě dlouho. Musím s Vámi ale souhlasit, takovou koncepci současné vedení města – harmonické manželství ČSSD a ODS, skutečně má.

    V závěru svého komentáře jste vyslovil obavu nad tím, že v dnešní době nemyslíme vážně investovat do předem ztrátového podniku jako je Aquapark. Nejsem ekonom a určitě si nejdříve necháme zpracovat ekonomiku takového projektu a zeptáme se občanů, zda by výstavbu Akvaparku přivítali. Myslím si, že projekt Akvaparku v sobě zahrnuje možnost využití velké části obyvatel (děti i dospělí) Ostravy a nejbližšího okolí. Pokud úspěšně funguje Akvapark v malé obci Olešná, proč by nefungoval ve více než třistatisícovém městě. Zase ale, je to můj názor, kdy je legitimní, že někdo jiný má názor zcela odlišný. My chceme dělat věci pro občany a ne proto, že někdo z našich známých nebo my osobně z toho budeme mít profit. Bohužel Vám jiné záruky dát neumím, musíte mi věřit. Mí známí mají výhodu, že mě znají.

    Nevím, zda jsem vám odpověděl podle vašich představ, věřte však, že jsem se snažil Vám říci to co si skutečně myslím a jak skutečně v životě jednám. Díky své profesi to ani jinak dělat neumím. Mezi mnou a mým klientem musí být důvěra a stejně vnímám i svou práci zastupitele, v případě mého zvolení.

    I přesto, že se případně nakonec rozhodnete volit jinou politickou stranu, jsem rád, že jsem Vám mohl sdělit své postoje a názory, neboť ve slušné komunikaci mezi lidmi vidím základy fungování občanské společnosti.

    Mgr. Petr Kausta, kandidát politického hnutí Ostravak

  7. Autor: František Dobrota

    13.10.2010 - 12.57

    Vážený pane Kausto, děkuji za odpověď. V něčem jste mi osvětlil váš pohled na věc a v něčem jste mi odpověděl jako zkušený politik (hlavně pokud jde o veřejné zakázky). Nechci o tomto problému (VZ) rozvíjet větší diskuzi, ale vpodstatě to co jste zde zmínil již funguje a ujišťuji vás, že tato netranasparentnost a vytvoření „vyvolených subjektů a rozhodně Osttravských“ nevede ani k vámi proklamovaným úsporám veřejných financí, ani k transparentnosti zadávání VZ a rovněž ani k spravedlivému soutěžení mezi subjekty!

  8. Autor: Mgr. Petr Kausta

    13.10.2010 - 16.08

    Vážený pane Dobroto. Děkuji za Vaší reakci. Zcela upřímně. Zajímal by mě Váš názor, jak nejlépe řešit veřejné zakázky. Z vaší reakce jsem vytušil, že s tím máte nějaké zkušenosti. Rád si vyslechnu Váš názor, neboť já se v oblasti veřejných zakázek osobně moc nepohybuji, a proto přivítám názor člověka, který se v této oblasti pohybuje. Je naším společným cílem zlevnit a ztransparentnit veřejné zakázky a každá rada či námět jsou dobré.

  9. Autor: Váš volič

    13.10.2010 - 16.30

    Pane Dobroto, nejsem kandidát Ostraváka, ale určitě je budu volit. Bohužel se domnívám, že nevíte nebo účelově tvrdíte, že to tak funguje a nic neušetří. Toto je lež. Na webu města není nic transparentně zveřejněno nejen u veřejných zakázek, ale ani ohledně dalších rozhodnutí města. Transparentně a veřejně si představuji tak jak to finguje v obci Semily. Podívejte se na jejich webové stránky a hned Vám bude jasné co znamená průhledné, transparentní. Současné vedení města záměrně vše mlží. Právě v obci Semily tímto dokázali zlevnit veřejné zakázky až o dvacet procent. Podstatné je ,že v komisích nebudou sedět zastupitelé, vše bude zaznamenáno a zveřejněno na webu. Tím se minimalizuje korupce a předražování zakázek. Současné vedení města funguje na bázi klientelismu. S tím se musí skoncovat. Z čeho si myslíte, že strany platí kampaně, proč nezveřejní dárce?

  10. Autor: František Dobrota

    14.10.2010 - 8.55

    Dobrý den, zkušenosti ze soutěžení zakázek mám opravdu velké a věřte, že pokud budou určovat okruh účastníků veřejné soutěže lidé, tak to bude vždy (možná ne hned) řízeno a ovlivněno. Zákon o veřejných zakázkách tomu paradoxně nahrává, přesto se domnívám, že nečestnější a pro investora nejvýhodnější a taky nejtransparentnější, je aukce po internetu a soutěžení jednokriteriální, tedy na nejnižší cenu. Samozřejmě i tady lze lecos ovlivnit (především v zadání – projekt atd) a navíc asi nezajistíte přihlášení různých mimoregionálních firem, ale nadruhou stranu přece místní mají jasnou výhodu, že zde sídlí a znají prostředí. Toto téma je asi na širší diskuzi. To že tady diskutuji, znamená, že vám chci fandit a upozorňuji na fakt, že to nebudete mít lehké ani s těmi co vám případně dají svůj hlas. Pěkný den

  11. Autor: AdWrap

    17.10.2010 - 22.07

    Vážení,

    celé neštěstí Ostravy je chybné pojetí centra. Moravská Ostrava by na tento titul neměla mít nárok. Opticky v mapě toto platilo snad někdy v padesátých letech, než se začala budovat Poruba a následně Ostrava-jih (viz letecké snímky z roku 1949/1950). Tyto dva nové silně obydlené územní celky posunují těžiště města někam úplně jinam. Kdysi za komunistů se už o přesunu administrativního těžiště města uvažovalo, a právem. Uráživé hlasy o úrovni bydlení v panelácích degradují Porubu a Jih na úroveň druhořadých míst(a s tím souvisí i omezený přísun investic města do těchto částí za posledních 20 let). Vzhledem ke znečištění jsou na tom, ale mnohem lépe vzhledem k poloze a převažujícímu proudění vzduchu.

    Zastavování území bývalé koksovny s myšlenkou rozšíření „centra“ je podle mého názoru špatný směr. Zastavované území je ještě blíže k hlavnímu zdroji znečištění – Arcelor Mittalu, než současné „centrum“. Budují se zde byty pro zájemce o rakovinu nebo astma?

    Časopis Ostravak a s tím „nesouvisející:)“ hnutí Ostravak ve mně vyvolává naději a zároveň i děsí. Naději v tom, že by se ostravská politická scéna mohla trochu rozhýbat, ale zároveň děsí v tom, že se soustřeďuje pouze kolem virtuálního „centra“ Ostravy – Moravské Ostravy a Přívozu. Části, které potřebují nejvíce pozornosti – Poruba a Jih opomíjí a tituluje pouze jako „sídliště“.

  12. Autor: František Dobrota

    19.10.2010 - 15.05

    AdWrap – souhlasím s tímto názorem, ale předpokládám, že vývoj „Hnutí Ostravak“ se bude rozvíjet i do dalších čtvrtí.

  13. Autor: Aknel

    11.11.2010 - 0.11

    Mam Ostravu rada, narodila jsem se zde, ale nyni, diky situaci v tomto meste, ktera neni uspokojujici z vice pohledu, ziji mimo. Co se tyce nazoru na Karolinu, nemohu byt klidna, jelikoz si myslim, ze to co je tam naplanovano vystavet, neni to, co Ostrava skutecne potrebuje..Pred lety jsem mela v rukou futuristicke navrhy Karoliny od pana Kublina( dulni specialista), ktery navrhoval lazne s lecebnymi ucinky a vyuzitim podzemni vody k balneologickym ucelum. Myslim si, ze bychom meli zvazit i tuto moznost, jelikoz Ostrava potrebuje „neco“ cim by prilakala navstevniky. Krome Stodolni ulice, kde se bavi predevsim mladi, ale i starsi potrebuje pritahnout i ve dne necim, co by bylo zajimave pro lidi, kteri se rozhodnou nase mesto navstivit. Opravdu si myslim, ze nakupnich center je v Ostrave dost na to, jaka kupni sila v tomto regionu je.

  14. Autor: Patrik

    25.1.2012 - 17.36

    další generace toto „monstrum“ zřejmě zboří. Už dnes zastaralá architektura – neboli Havířov 21. století – jinak se toto nové „sídliště“ nedá nazvat. Pokud zajedete do Holandska či na jiná podobná místa v západní Evropě, pochopíte proč. Ostravští konšelé se opět „vyznamenali“ ve své malosti.

  15. Autor: Sisi

    12.4.2012 - 16.16

    Nová Karolina vznikla z nedostatku nákupních možností ostravských obyvatel! Toto uvedl developer ve svém projektu!!!! Připadalo Vám snad někomu že jsme měli nedostatek nákupních příležitostí v Ostravě před otevřením Karoliny? Podívejme se jak dnes vypadá centrum Ostravy – VYLIDNĚNO! Další nákupní centra – VYLIDNĚNO! Ale život přece není jen o nakupování! Kde se poděly jiné – základní lidské hodnoty. Proč nám staví neustále další nákupní centra a myslí si, že jsme slepé ovce, které budou bezmyšlenkovitě a na povel chodit nakupovat a nakupovat a nachytají se na kdejakou stupidní akci! Nechceme obchody, chceme normálně žít, dýchat čistý nezamořený vzduch a mít kousek zeleně nebo nějaký areál pro rodinnou relaxaci. Je to tak složité pochopit? Vždyť se jen podívejte kolik je volných kanceláří, bytů obchodních prostor k pronájmu a stále se budují nové. Ale kdo je bude využívat? Kdo půjde do Ostravy dobrovolně bydlet nebo snad podnikat?? A nepomůže tomu ani to slavné betonové monstrum! Je to K a t a s t r o f a pro Ostravu Ne přínos!!!!

  16. Autor: Ostravák

    16.9.2012 - 14.47

    Při vstupu do tohoto centra dostávám panický záchvat a již se mi tam podařilo i ztratit (když nefungovala moje oblíbená cesta parkoviště – výtah – východ). Podle mně jsou to naprosto vyhozené peníze a je mi líto, že na tak krásné lokalitě vyrostlo takovéto monstrum. Pro mně to slouží pouze jako parking v centru zdarma – zastavit a běžet ven …..

  17. Autor: Topiařová

    17.10.2014 - 0.33

    Uměle chcete nabourat buši čí srdce Ostravy. Z části se to povedlo, ale historicky Vám to nevyjde. Vznikne jiné hnutí a to započne probouzet centrum. Za takové peníze by srdce centra tepalo dalších 50 let

  18. Autor: Topiařová

    17.10.2014 - 0.37

    Hnutí Ostravák už je divné , kde je jeho pointa , kde je ta nezkrotnost, to co se říká o obchodnících, že jsou vyhořelí tak to říkám že potkalo Ostraváka….

  19. Autor: Zuzana Böhmová

    14.7.2017 - 23.37

    Obchodní centrum na Karolině je trefa do černého. Moderní, prostorné, na úrovni ve všech směrech. Nové byty vedle obchodního centra jsou skvělou nabídkou bydlení pro ty, kteří mají rádi ryzí atmosféru města, chtějí žít v jeho centru a mít vše snadno dostupné. Je skvělé, že se ještě nedávno odpudivé území mění v kultivovaný prostor a že celý projekt neskončil třeba v polovině kvůli nedostatku financí apod. Nikdy nebudou spokojeni všichni. Já osobně jsem ráda, že se město vyvíjí, že se nabídka evidentně trefila do poptávky (soudě dle obsazenosti bytů a návštěvnosti obchodního centra a všech pořádaných akcí na přilehlém náměstí) a že rozvoj a „komerční“ uvažování, byť ne všemi schvalované, nejsou trestným činem. Nová Karolina přinesla mnoho dobrého, stala se novým moderním zázemím pro spoustu lidí, a to je, dle mého názoru, třeba ocenit. Pravdou je, že „staré“ centrum upadá. Ukazovat však kvůli tomu vyčítavě na Novou Karolinu, je zbytečné a alibistické. Konkurence patří do svobodné společnosti a netýká se jen podnikatelů. Lidi do historického centra nenaláká pocit viny, ale kvalitní služby a bezpečný prostor. Obě „centra“ pak mohou existovat vedle sebe jako dvě vzájemně se tolerující generace. Alespoň je na čem pracovat a nad čím přemýšlet. Kvalitní aquapark Ostravě jistě chybí, stejně jako např. multifunkční veřejné hřiště. Jistě by se našly další věci, které by se daly v tomto městě vylepšit. Třeba se dočkáme. Do té doby si můžeme dát dobré kafe na Karolině a zajít si tam třeba do kina. :-)

Vložení komentáře