Ředitel Národního divadla moravskoslezského vzkazuje Ostravakům: Nestrkejte nos, kam nemáte!

 Ve druhém čísle Ostravaka jsme psali o podivném konkurzu na nový logotyp Národního divadla Moravskoslezského (NDM). Zajímalo nás, kolik bude nové logo stát a jaké budou náklady vynaložené na novou image. 

Národní divadlo moravskoslezské

Národní divadlo moravskoslezské

Vůbec jsme netušili, co tím rozpoutáme. Po sáhodlouhém dopisování, kdy si nás vedení NDM spolu s Magistrátem města Ostravy přehazovaly jako horký brambor, jsme v polovině července obdrželi zamítavé stano- visko ze strany ředitele NDM Jiřího Nekvasila. Ten nám v dopise oznámil, že NDM není povinným subjektem, jenž by měl povinnost poskytovat informace o jeho hospodaření. Obrátili jsme se proto na Transparency International ČR (TIC) a požádali o právní služby (pozn. red. – TIC je nevládní nezisková orga nizace, jejímž posláním je mapovat stav korupce v ČR). „Podle názoru Transparency International ČR je postup NDM nezákonný. Příspěvková organizace zřízená územním samosprávním celkem je povinným subjektem podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Poskytnutí požadovaných informací tedy může odepřít jen v zákonem stanovených případech. V době uzávěrky tohoto čísla podal časopis Ostravak jménem svého vydavatelství – Vydavatelství X-PRESS – stíž nost ke Krajskému úřadu Moravskoslezského kraje z důvodu nečinnosti Magistrátu města Ostravy při vyřizování žádosti o poskytnutí informací. V případě, že stížnosti nebude vyhověno, je časopis Ostravak připraven bránit se soudní cestou, a to formou správní žaloby. Zmíněnou stížnost pro redakci Ostravaka zpracovala Právní poradna Transparency International ČR.“

Dopis ředitele NDM si můžete přečíst zde.

Dopis ředitele NDM si můžete přečíst zde.

Dopis ředitele NDM si můžete přečíst zde.


Jan Becher, kandidát za hnutí OSTRAVAK
 

Jan Becher

Jan Becher

„Ať  už  je  důvod  neochoty  poskytnout  tyto  informace  jakýkoliv,  rozhodně  to  nevrhá na naše městské zastupitele, ani na vedení NDM (financovaného potažmo z našich daní ),  dobré  světlo.  Kde  je  tajnůstkáření  a  neupřímnost,  tam se  vkrádají  pochybnosti  a  především  oprávněné  otázky:  Proč utajovat takové informace? Já osobně bych se v komunální politice – tedy ve správě našeho města – zasadil o absolutní transparentnost. Na úrovni komunální politiky není jediná informace, která by měla zůstat tajná.“

  1. Autor: Jan Becher

    3.9.2010 - 16.38

    Komentář ke komentáři
    Aby mi bylo správně rozuměno, informace o rodných číslech a platech úředníků a zaměstnanců mě nazajímají… :-)

  2. Autor: Kocoš

    4.9.2010 - 11.55

    Vážení a milí.

    Váš „Ostravák“ by nemusel být špatný už z mého pohledu
    rodilého Ostraváka z Mar. Hor. Po přečtení čísla VI/2010 se mi Vaše články
    líbily, ale zanechali ve mně pocit jako by šestým smyslem, že jsou samoúčelné.
    Zatím jsem nenaleznul náznak za koho kopete. Dalo by se to zveřejnit na Váších
    stránkách ? Chtělo by to tu kýženou transparentnost.
    Jinak mně velice mrzí, že Vám nefunguje odkaz na http://www.ostravak.info/divdlo
    Strašně rád bych si dopis přečetl.
    Děkuji za pochopení.

    Kocoš

  3. Autor: Jan Becher

    5.9.2010 - 10.30

    Jak to myslíte „za koho kopete“? Podívejte se na: http://hnutiostravak.cz/hnuti-ostravak/kdo-jsme/ a uvidíte víc.

    Jinak jen malou poznámku – všimněte si, že časopis OSTRAVAK vlastně supluje práci profesionálních žurnalistů. Dělá to, co by měl dělat každý novinář a každé noviny. Bohužel však nedělají. Takže časopis OSTRAVAK poukazuje na věci, o kterých se běžný občan nedozví a novináři nemají (nebo nesmějí mít) zájem. Připadá Vám to samoúčelné? Mně ne.

    Hezký den.

  4. Autor: Karel

    6.9.2010 - 8.44

    A kdepak je ten dopis? Nějak ho nemůžu najít. Že by jste nebyli až tak nezávislý? Nefunguje odkaz na této stránce, ani odkaz z tištěného časopisu. Nebo se bojíte ho zveřejnit?

  5. Autor: redakce

    6.9.2010 - 15.01

    všem čtenářům se omlouváme za malé technické nedopatření, nyní dopis naleznete v pdf formě pod článkem „Ředitel Národního dovadla moravskoslezského…..“

  6. Autor: Marian

    7.9.2010 - 16.08

    tak mne by trebas taky zajimalo, kolik stalo nove logo dopravniho podniku ostrava a nasledne kolik bude stat samotne polepovani veskerych dopravnich prostredku a zmena tohoto loga na tiskovinach. myslim si ze nato, jak si DPO stale stezuje ze nema dost penez…. tak toto pekne draha srandicka :-)

  7. Autor: Jan Becher

    8.9.2010 - 8.30

    Souhlasím s Marianem a ještě připomínám, že DPO mění logo v době krize…

  8. Autor: Jacques

    8.9.2010 - 8.45

    A Librex potom za své zaměstnance neplatí pojištění. A to máme volit pana Bechera?? Ne, díky…

  9. Autor: Jan Becher

    8.9.2010 - 11.49

    Vážený neznámý Jacquesi,
    na anonymní lži by se ani nemělo odpovídat, ale pro ostatní upřesňuji: lžete! Asi se v předvolební kampani hodí vše, že?

  10. Autor: Jana, Marcela, Lukáš, Jiří a Martin

    8.9.2010 - 23.11

    Za diváky Vás můžeme ujistit, že Nekvasila a mnohé další v nejbližší době vybučíme. Koleduje si o to dlouho a schytá to i s úroky. A Vy, jako ředitel OD Librex, zase můžete zrušit veškeré předpremiérové besedy a tzv. sponzorství/partnerství NDM.

  11. Autor: Jan Becher

    9.9.2010 - 8.55

    To Jana a spol.: Partnerství s NDM a předpremiérové besedy začaly už za minulého vedení divadla a protože si myslím, že je to dobrá věc (dokonce logická věc), tak v nich budeme pokračovat i s každým dalším vedením divadla, pokud bude z jejich strany zájem. To je spolupráce divadla a Librexu, ne ředitele a ředitele…

  12. Autor: Jana, Marcela, Lukáš, Jiří a Martina

    9.9.2010 - 10.47

    Děkujeme Vám za odpověď, které ale bohužel nerozumíme (a rozhodně to neberte inronii!!!). Jak potom chcete chcete „potrestat“ arogantní hovádka typu pana Nekvasila, nebo mu alespoň naznačit, že tudy cesta nevede? Nezlobte se, ale Vaše reakce připomíná současné vedení města, které bojuje za čistější Ostravu tak, že podává žalobu na stát a zároveň připustá aby ve stejný čas byl největší znečišťovatel generálním sponzorem zcela směšné akce s názvem Léto!!! Těch nepravostí, které se dějí v NDM je podstatně více a rozhodně se nejedná pouze logo!!!

    Mj. Předpremiérové besedy jsou (mnohdy) natolik trapné a málo navštěvované, že pouze poškozují obě zůčastněné strany…

  13. Autor: Jana, Marcela, Lukáš, Jiří a Martin

    12.9.2010 - 9.39

    Možná by se v Librexu mohla uskutečnit beseda s názvem:“Kde končí lidé/umělci vyhození z Národního divadla moravskoslezského“.

  14. Autor: Jan Becher

    13.9.2010 - 8.17

    Vaše přirovnání silně kulhá, jako každé přirovnání. Vy jste možná z divadla a znáte informace, které já ne. Nemohu si udělat úsudek na základě „JPP“. Pokud máte podložené informace, rád se s Vámi setkám na osobní schůzce (becher@ostravak.cz).
    Všimněte si, že ostravak psal o novém logu NDM proto, že k tomu měl podklady…

    Co bylo evidentní a pro mě nepřijatelné byl způsob odvolání pana Golata a proto jsem se také jednoznačně postavil proti tehdejší nechutné kampani.

    Pokud mluvíte o znečištění ovzduší, zastupitelích a Mittalu, pak (narozdíl od této záležitosti) všichni zúčastnění přesně vědí o co jde, ale jsou spolu dohodnuti.

    Besedami se snažím vyjít vstříc divadlu, ostatně bylo to divadlo, které se na Librex obrátilo. Návštěvnost na besedách kolísá, jako na každé akci, ale zažil jsem i „narváno“. Úroveň besed je závislá na tom, jak k tomu sami herci přistoupí. A když už mluvíte o trapnosti a dotýkáte se tak práce několika lidí, pak vězte, že slovo „zúčastněné“ se píše trochu jinak…

    Myslím, že Vaše útoky by měly směřovat spíše vůči tomu, kdo je Vám trnem v oku, já nejsem mluvčí ani ředitel divadla…

  15. Autor: Jana, Marcela, Lukáš, Jiří a Martin

    13.9.2010 - 22.43

    Hodně úspěchů v politice. Budete jednička!!!

  16. Autor: Kamila

    16.9.2010 - 0.50

    Promiňte, pane Jane Bechere, ale hrajete divnou hru… Při dnešní předpremiérové besedě NDM ( Šárka) mi z Vás bylo špatně. Tolik falše :-( . Chtěla jsem Vás volit, ale nebudu.

  17. Autor: Jan Becher

    16.9.2010 - 7.44

    Vážená Kamilo, vzhledem k tomu, že jsem na včerejší besedě vlastně vůbec nebyl, jen jsem pomohl kolegyni s přípravou a během besedy jsem tam vůbec nebyl, tak by mě zajímalo v jakém mém projevu jste viděla falši, která Vás tak zhnusila… Možná Vás odpuzuji už jen svým zevnějškem, ale s tím nic už nenadělám :-)
    Ctím Vaše právo svobodné volby a přeji Vám, abyste se při volbách rozhodla správně.

  18. Autor: Kamila

    18.9.2010 - 22.22

    Vážený pane Bechere,
    přestaňme si „hrát“ na kočku s myší a začněme trošku vážněji. Beseda k první operní premiéře NDM probíhala tak, že před začátkem jste podal panu Nekvasilovi ruku a posléze jste několikrát pomáhal s „diaprojektorem“, prostřednictvím kterého byli účastníkům besedy promítány fotografie z nové inscenace. Opravdu nevím, a považuji to za zvláštní přístup, proč jste nevyužil situace a nepoložil jste veřejně panu Nekvasilovi otázku související s novým logem NDM?

  19. Autor: Agnes

    19.9.2010 - 9.25

    Paní Kamilo, besedy jsem se sice neúčastnila, jen zde čtu tuto diskusi a mám tento dojem – týká-li se beseda nového představení a pan Becher tam pomáhá s (patrně) DATAprojektorem, není nasnadě řešit logo… myslím, že se dá pochopit, že jako „Librex-pořadatel“v tuto chvíli řešil akci a její průběh. Pokud mohu soudit z výše uvedeného, p.Becher se po informacích k logu pídí v jiných chvílích. myslím, že si tím zachovává profesionalitu a pečlivě odděluje svá jednotlivá působení. A že si s ním podal ruku? – to je podle mne v principech slušnosti. Neviděla bych na tom nic špatného… nečertěte se…

  20. Autor: Jan Becher

    21.9.2010 - 10.05

    Vážená paní Kamilo,
    pokud Vám vadí obyčejná lidská slušnost, tedy že podám ruku i člověku, se kterým nesouhlasím, pak asi nenajdeme společnou řeč. BTW podání ruky je prastarý obyčej, který dává druhému na vědomí, že dotyčný nedrží zbraň. To zvláště v případě, že jde o jednání s „protivníkem“ je docela důležité, nemyslíte?

    Otázku nového loga se mnou projednával pan Nekvasil na osobním jednání a našich několik slov před besedou patřilo právě této problematice. Taková jednání však není třeba doprovázet pískotem a hulvátstvím, alespoň tak jsem vychován. Pokud Vás toto irituje, pak Vám doporučuji volit současného primátora, který je známý např. tím, že si během besedy s veřejností smskuje a dává najevo, jako ho to nudí.

    Přeji Vám hezký den.

  21. Autor: Honza (Ostravak)

    21.9.2010 - 14.43

    Každý má právo na svůj názor a každý má orávo si zvolit spůsob jakým ho prezentovat a také kdy :) , je pravda že s např. příchodem pana Paroubka a pana Ratha do politiky dostala slušnost a dobré vychování stejně jako mnoho dalších věcí v politice nafrak. …

    Sevší úctou pane Bechere vstupujete do politiky, možná by to chtělo začít vystupovat i veřejně a říct lidem svůj názor jinde než u při pravidelných setkáních „u Bechera“

    Musím se přiznat že vám fandím, právě proto mě trochu mrzí že jste se omezili jen na tyto setkání.

  22. Autor: Kamila

    21.9.2010 - 15.35

    A nemůžete tedy uspořádat besedu za přítomnosti pana Nekvasila a Vás osobně?Navrhuji téma besedy: “ Současný stav a perspektivy Národního divadla moravskoslezského v Ostravě“.

  23. Autor: Honza (Ostravak)

    21.9.2010 - 16.02

    Správně … nebojme se tyhle věci zmedializovat … a ukázet že své názory umíte říkat i nahlas před lidma …

  24. Autor: Lukáš (neOstravak)

    21.9.2010 - 16.21

    Souhlasím s Kamilou a rád do Ostravy přijedu. Již nyní mám připraveno (nejméně) deset otázek, ktreré se týkají loga, opery, operety, činohry, muzikálu, baletu, dramaturgie, propagace, propuštěných umělců a např. i katastorfálně nízké návštěvnosti jednotlivých repríz.

  25. Autor: Ferdinand

    21.9.2010 - 21.19

    Nechci vám přátelé brát iluze, ale pokud vůbec pan ředitel takovou výzvu přijme, o čemž silně pochybuji, skončí to všeobecnými frázemi o svébytnosti umění, potřebě nových směrů, uměleckém riziku a jeho vizích. Patrně si na takovou bitvu přivede posily a ti téma „rozhovoří“ tak, že za dvacet minut nebudete ani vy vědět, proč jste vlastně přišli.

  26. Autor: Lukáš (neOstravak)

    21.9.2010 - 22.56

    Nesdílím Váš názor. Ono již dnes vidíme, že opera začíná upadat. Italka v Alžíru je podprůměrná, „nová“ Prodaná nevěsta“ nedůstojná divadlu s názvem „Národní“ a připravovaná Šárka až přehnaně futuristická, pro ostravské publikum nestravitelná. Opereta je vlastně zrušena a pana Kevický byl záhadně vyhozen z funkce šéfa souboru. Balet je v dezolatním stavu a s celkovém počtu 32 členů je na zrušení. A činohra? Ta má neskutečně špatnou dramaturgii a téměř žádnou diváckou obec… To je pouze nástin problémů pro diskusi.

  27. Autor: Ferdinand

    22.9.2010 - 0.44

    Přestože máte téměř ve všem, co tvrdíte pravdu, Lukáši, dopadne to, pokud se setkání vůbec uskuteční tak, jak jsem předeslal. Ale třeba budete mít větší štěstí.

  28. Autor: David

    24.9.2010 - 11.15

    Zamyslel se někdo nad tím, co nový logotyp vlastně vyjadřuje? Obdélník, avšak dole seříznutý – čepel gilotiny. Kruh pod ním – snad hlava? Proč si NDM dává do logotypu popravčí nástroj? Bylo by možné tento logotyp odstranit? – aby byl šířen mír.

  29. Autor: Lukáš (neOstravak)

    24.9.2010 - 12.56

    Ostrava byla vždy značně driáčnická. Proto asi logo gilotina. Jinak čtenářům doporučuji novou inscenaci Šárky a Ariadny. Opravdový „zážitek“. Ale pozor! Zájem o vstupenky je tak veliký, že si je musíte rezervovat.

  30. Autor: Ferdinand

    26.9.2010 - 13.58

    Nabídnu vám Lukáši ještě jeden výklad loga, poněkud méně dryáčnický: Ten nepravidelný kosodélník je rudě osvětlené jeviště při pohledu zleva shora a červené kolečko je hlava jednoho diváka.

  31. Autor: Jan Becher

    27.9.2010 - 16.21

    Mám pocit, že v poslední době grafici všeobecně rezignovali na to, aby logo už na první pohled odkazovalo na hlavní činnost/náplň společnosti/instituce, kterou by mělo prezentovat. Napadne vůbec nezaujatého diváka, co logo symbolizuje, aniž by k tomu potřeboval vysvětlující komentář?

  32. Autor: Lukáš (neOstravak)

    27.9.2010 - 16.53

    Já si myslím, že logo má vzdáleně připomínat vykřičník. Město má tři (modré) a divadlo jeden (červený).

  33. Autor: Martina

    27.9.2010 - 19.26

    Pane Bechere, velmi si Vás vážím a přeji Vám hodně úspěchů. Nenechte se otrávit zlými jazyky. Pozdravujte maminku od Martiny, která vždycky chodila do Librexu s babičkou.

  34. Autor: Jaroslav

    28.9.2010 - 13.18

    Pane Lukáši, co je na současném nastudování Prodané nevěsty tak nedůstojného ? Pokud vím, tato inscenace se drží na repertoáru už od roku 1997. Nově přibyl pouze dirigent Jindra, jinak režie stejná, výprava i kostýmy jsou také původní. V září jsem neměl čas navštívit ani jedno představení, takže jsem celkem překvapený.

  35. Autor: Lukáš (neOstravak)

    29.9.2010 - 8.48

    Pane Jaroslave!
    Žádný pan Jindra nepřibyl. Od začátku sezóny nedirigoval jedinou operu! Trošku zvláštní, nemyslíte? Na to, že je ve funkci HUDEBNÍ ŘEDITEL OPERY. Jinak včerejší obsazení mluví za vše : Křístek, Nitrová :-( , Ballová :-( :-( , Živný, Šporerová :-( , Březina :-( :-(:-(, Juhás, Gurbáľ, Morys, Marková :-( , Onufer. Jen tak mimochodem, s vyjímkou paní Šporerové, jsou všichni jmenovaní sólisté ve věkové kategorii od 28 do 36let…

  36. Autor: STK

    30.9.2010 - 23.14

    Rozvířit diskuzi o kvalitách ostravské na těchto stránkách by asi dobré nebylo. Takže jen jeden odkaz od dámy, která patricipovala na změnách v NDM a je za současný stav NDM tak trochu spoluzodpovědná.

  37. Autor: Lukáš (neOstravak)

    3.10.2010 - 23.26

    Paní má asi přetlak, nebo dostává volňáska?

  38. Autor: Jaroslav

    5.10.2010 - 9.08

    Každé divadlo mívá svého „oficiálního“ domácího kritika. Jeho úlohou především je psát „pozitivní“ kritiky. I za pana Golata takový kritik existoval a byl jím jistý pan Břetislav Uhlář.

  39. Autor: Lukáš (neOstravak)

    5.10.2010 - 10.46

    to Jaroslav
    Chtěl jste říci dr. Josef Herman, kandidát věd…

  40. Autor: Jaroslav

    10.10.2010 - 9.13

    to Lukáš
    V počátcích to byl pan Břetislav Uhlář, později, máte pravdu, to byl v opeře hlavně pan Josef Herman.

  41. Autor: pavel svoboda

    11.10.2010 - 9.21

    ostravak ostravski je oblbovák pražský.v praze vymyšlený,bakalou zaplacený! oatravák bez rádoby dialektu. pavel

  42. Autor: Tomas Stodulka

    1.5.2013 - 7.37

    Vážení ostravští občané, chtěl jsem vám touhle formou sdělit závažné okolnosti, které se dějí v našem Moravskoslezském divadle. Na základě odvolání ředitele Luďka Golata Radou města Ostravy, byl novým ředitelem 4. ledna 2010 jmenován pan Jiří Nekvasil. Zaměstnanci a příznivci divadla se domnívali, že díky této změne nastane v divadle období pohody a příznivé atmosféry pro práci. Bohužel, opak je pravdou. Na základě dobře informovaných zdrojů nemohu nechat bez komentáře následující kroky nového vedení divadla.

    Jedním z prvních počinů nového ředitele byla změna tradičního loga NDM na nové, které celým svým pojetím připomíná tradiční popravčí nástroj – gilotinu. Toto dílo stálo rozpočet divadla, potažmo města, 750 tisíc Kč. Jako gilotina působí i další kroky pana ředitele:

    Pod záminkou dosáhnout ekonomických úspor v provozu divadla dochází v současné době k hromadným výpovědím uměleckých složek, a to zejména v souboru operety. Jako nepochopitelné se jeví propuštění světoznámého dirigenta Olivera Dohnányiho a přijetí na tuto pozici nového člověka bez příslušného vzdělání a praxe – asistenta z ND Praha.
    Do očí bijící a těžko zdůvodnitelné je přijetí 11 nových zaměstnanců do technicko-provozní části divadla mimo uměleckou sféru, což znamená vytvoření nových funkcí, zatímco členové uměleckých složek dostávají výpovědi pro nadbytečnost. Kromě operety se jedná v menší míře i o operu a balet.

    Tyto změny se citelně dotknou diváků jak z Ostravy, tak z celého okolí, kteří jsou milovníky tradiční operety, zajišťující divadlu dlouhodobě nejvyšší příjmy. Znamená to snad totální devastaci ostravské operety, souboru, který dozdával řadu let pod taktovkou legendárního Vladimíra Brázdy?

    Nebo chce pan ředitel zachovat tento žánr jen pomocí hostujících umělců? Je všeobecně známo, že tento způsob provozu divadla je finančně náročnější.

    Obávám se, že dalším nešťatným krokem bude změna premiérového předplatného ze soboty na čtvrtek, což je dle mého názoru pro Ostravu naprosto nevyhovující.

    Myslím, že Rada města Ostravy by se měla touto situací včas zabývat a přiznat si, že omyly jsou přirozená věc, ale dají se napravit

    Ing. Tomáš Stodulka, radní a zastupitel za Moravskou Ostravu a Přívoz.

Vložení komentáře