Zánik ostravské operety?

20.května 2010

V současné době probíhají oslavy nedožitých devadesátin Vladimíra Brázdy, předního umělce v oblasti operetního umění. Vladimír Brázda vtiskl ostravskému operetnímu souboru neopakovatelný rys tohoto žánru. Nebyl to ale jen on. Na tomto souboru se podepsali další umělci jako J. Pacl, Josef Kobr, Adolf Minský, Kosťa Holubař, Zdena Poláčková, Liběna Astrová a mnozí jiní.

Národní divadlo moravskoslezské

Národní divadlo moravskoslezské

Věhlas ostravského operetního souboru byl znám nejen ostravskému publiku, ale zásluhou V. Brázdy se dostal i do celostátního povědomí zejména díky televiznímu seriálu Melodie vzpomínek a jiných. Všechno to se odrazilo i v návštěvnosti Divadla Jiřího Myrona, kde operetní soubor dlouhodobě sídlil.

V tomto roce však došlo k nepříjemné změně. Nové vedení divadla prosazuje novou koncepci tohoto žánru: klasickou operetu nahrazuje novým typem divadla s názvem opereta/muzikál. Změnu zdůvodňuje úspornými opatřeními ze strany zřizovatele, což je statutárního město Ostrava. V rámci úsporných opatření došlo mimo jiné k propuštění umělců, které se dotklo dvaceti členů operetního souboru. Byla propuštěna dlouholetá sólistka a renomovaná režisérka, kmenový dirigent a bývalý šéf, mladí nadějní umělci, dlouholetí hráči orchestru, nápověda působící zde více než třicet let a další členové před důchodem nebo samoživitelé. Devět sólistů opery a šest členů baletního souboru. Tyto kroky mají kupříkladu přivést do divadla „mladého diváka“ uváděním současných moderních muzikálů. A jaká hlediska hrála rozhodující roli při propouštění a kdo posuzoval uměleckou úroveň při tvorbě nového souboru a na základě čeho?

Vzhledem k sociologickému složení obyvatel ostravského regionu, a tudíž i publika, měla ostravská operetní scéna stálé návštěvníky, kteří večer co večer plnili hlediště Divadla Jiřího Myrona, a to často do posledního místa. Nelze přehlédnout ani časté zájezdy z ostravského okolí, které přispívaly k návštěvnosti, kterou jim ostatní soubory mohly jen závidět (85 procent). Naskýtá se nyní otázka: docílí toho i nová orientace souboru převážně na muzikály? Jak efektivní bude dosažení tolik žádoucích úspor při obsazování rolí mimoostravskými umělci, dirigenty a výtvarníky? Uvědomil si někdo z odpovědných pracovníků, že dlouho budovaný soubor se už nikdy nepodaří dát dohromady? Co na to říká kulturní komise při magistrátu statutárního města Ostrava?

Lze jen s lítostí konstatovat, že to vše se děje při příležitosti nedožitých 90. narozenin Vladimíra Brázdy.
Současnou situaci nejlépe ilustruje nové ztvárnění klasické operety F. Hervé Mamzelle Nitouche, jejíž premiéra se konala 15. května 2010 a jež dosud nebyla recenzována v denním tisku…

členové souboru operety

  1. Autor: s.t.k.

    24.6.2010 - 16.55

    je i pokračující devastace NDM záležitostí, která by měla mít citelný vliv na rozhodování voličů v komunálních volbách. Opereta je už rozbita, muzikál se teprve v bolestech rodí, operní repertoár bude valnou měrou jen pro největší fajnšmekry, návštěvnost obecně klesá. Zatím činohra a balet fungují jak by měly, ale nebude to asi trvat dlouho a začne se "šetřit" i tam.
    Oba divadelní domy se začínají čím dál tím častěji pronajímat cizím uživatelům a suplují tak funkci domů kulturních. Nakonec asi s podivem zjistíme, že Ostrava divadlo vlastně vůbec nepotřebuje. Ostatně k čemu by Ostravě bylo dobře fungující čtyřsouborové divadlo, když usiluje o zvolení za "Hlavní město evropské kultury 21015", že? Stačí přece několik jednorázových akcí a máme to doma. A až to vyhrajeme ;-) , divadlo už nebudeme potřebovat vůbec. Máme přece multikina (taky s klesající návštěvností) a nakonec si každý může koupit pořádnou "plasmu" a dívat se na NOVU.

    Takže se nedivím ani hořkosti opereťáků, ani tomu, že se jmenovitě nepodepsali. Ti, co ještě nedostali výpověď mají strach právem.
    Co má dělat člověk, který dvacet, třicet let "poskakoval po jevišti", aby pobavil publikum, když je náhle toho všeho bez vlastního zavinění "ušetřen"? Hlídače parkoviště? Prodavače párků? V Ostravě je téměř 12% nezaměstnaných, víme?

Vložení komentáře


Další články

  • Podpora města jako součást podnikání aneb Pohádkový sen každého podnikatele pokračuje
  • Vyměním centrum za Svinov. zn. bez doplatku
  • Prodej skeletu na ulici 28. října. Opět stejný scénář, jak získat městský majetek do vlastnictví soukromé firmy za podpory pánů radních
  • Nákladný a nevyužitý kolektor pod městem
  • Pak bude možná pozdě na to chtít se ptát …
  • Vydané územní rozhodnutí je v rozporu s kupní smlouvou. Omyl úředníků, nebo standardní postup magistrátu?
  • Rozhovor s Tomášem Málkem, lékařem Městské nemocnice Ostrava
  • Postřehy

    • Zamyšlení čtenáře

    • Jsem již starší důchodce a v současné době bydlím ve Vítkovicích. Ale vždy s nostalgií vzpomínám na svá mladá léta strávená v ulicích „staré Ostravy“. Můj tatínek pracoval ve čtvrtém patře módního domu Ostravice a já jako malý hoch jsem tam chodíval s neutuchajícím vzrušením. Později jsem si zde našel i svou ženu. Na mladá léta člověk vzpomíná vždy rád, a proto mě zdejší stav tehdy tak noblesního obchodního domu vhání lítost a nerad si připouštím, že snad oba už patříme do starého železa. Historie Ostravy se někde ztrácí, a nikdo s tím nic nedělá. Copak nikomu nevadí, že hosté hotelu Imperial den co den ze svých oken koukají na chátrající budovu, která kdysi patřila ke skvostům? Nebo budova přímo naproti hotelu, ta také zeje prázdnotou. Je to ostuda radnice, že dovolí, aby hosté mezinárodního hotelu v centru města měli takovýto výhled.

      Přeji Ostravě a Ostravakum hodně sil.

      Čtenář Tobiasz

    • další postřehy

    • Ostrava má opět unikát! Dvě čtyřproudové silnice vedoucí souběžně vedle sebe
    • Časopisy hrazené z našich peněz
    • Městská vyhláška zvýhodňuje předvolební politické kampaně

    Anketa

    Aktuálně není k dispozici žádná anketa